Basiscursus bijenhouden 2024

Wat leer je in de basiscursus?

• Hoe je een bijenvolk gedurende het jaar verzorgt.
  • Hoe honingbijen leven.
  • De biologie van de honingbij.
  • Waar het bijenvolk het voedsel haalt.
  • Over drachtplanten en het belang van bestuiving en biodiversiteit.
  • Over het splitsen van volken en kweken van een nieuwe koningin.
  • Hoe je honing kunt oogsten en slingeren.
  • Hoe je ziektes kunt voorkomen.

Opzet van de cursus

Het lesprogramma bestaat uit een theoretisch en praktisch gedeelte. Afhankelijk van het weer wordt of de theorie en/of de praktijk uitgevoerd (bij koud en nat weer kun je een bijenkast niet open maken). De theorielessen worden gegeven in ons fraaie museum en de praktijklessen in de lestuin op het Nieuwe Bijenpark. De lessen vinden plaats op zaterdagen tussen 10 en 13 uur. De cursus begint in maart en wordt afgesloten met een examen in september/oktober.

Voor de eerste lessen stelt de vereniging beschermende kleding beschikbaar. Na een gezamenlijk bezoek aan de imkerwinkel in Amstelveen en de bijenmarkt in de Beemster (april/mei) dien je zelf een imkerpak en handschoenen aan te schaffen.

Eigen bijenvolk

Begin juli ontvang je een eigen carnica F1 bijenvolk. De carnica bij is een zachtaardige bij. Het volkje, dat je huisvest in een eigen kast, wordt jouw eigendom als je de cursus met goed gevolg hebt afgerond. Je slaagt als je voldoende aanwezig bent geweest, je de praktijktest met goed gevolg hebt afgelegd en het theoretisch examen hebt gehaald. Veel handelingen worden tijdens het bijenjaar maar één keer uitgevoerd. Daarom mogen maximaal maar twee lessen worden gemist. Door weersomstandigheden kunnen lesonderwerpen verschuiven.

Vanaf begin juni kun je ook op dinsdagavonden meelopen tijdens de verzorging van de lesvolken, zo doe je extra kennis en ervaring op.

Voor 2024 is er nog ruimte voor nieuwe cursisten.

Inschrijven voor de cursus kan (tot eind februari 2024) via de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV) www.bijenhouders.nl