Over ons

De AVBB heeft een rijke historie. Zij stelt zich al sinds 1913 ten doel het imkeren in en om de hoofdstad in stand te houden en te bevorderen. Dat doet zij door het geven van voorlichting, cursussen over bijenteelt, het beheren van een historisch imkermuseum en het uitgeven van het kwartaalblad “Bij-Zaken”. Maandelijks wordt een imkersoos georganiseerd over actuele onderwerpen met betrekking tot bijen. Deze staat ook open voor niet-leden. De vereniging telt ongeveer 230 leden, waaronder 75 actieve imkers. De AVBB maakt onderdeel uit van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging, de NBV.

De AVBB maakt gebruik van twee bijenparken. Het Oude Bijenpark, in Slotervaart en het Nieuwe Bijenpark in Tuinen van West. Op het Nieuwe Bijenpark staat ook het museum/verenigingsgebouw, is er een lestuin waar de cursussen worden gegeven en een slingerruimte waar honing op hygiënische wijze verwerkt kan worden.

Beide parken worden beheerd door de Stichting Bijenpark Amsterdam, SBA.

Het merendeel van de imkerleden heeft zijn/haar bijen elders in de stad. Imkers die zelf geen plek voor hun bijen hebben kunnen een imkertuin, voor maximaal acht volken,  of een “tegel” voor drie volken huren op een van de bijenparken.  Omdat het aantal imkers de laatste jaren sterk is toegenomen heeft de vereniging een wachtlijst ingesteld