Praktische tips

9 Mei 2024

‘Mijn zuigeling’ – Een andere manier van Vermeerderen van bijenvolken

Broedafleggers, vegers en vliegers behoren tot de gebruikelijke vormen ter voorkoming van zwermen. Ook voor de vermeerdering of de verjonging van het volken bestand worden deze ingrepen regelmatig toegepast. Onlangs las ik een artikel van Ben Som de Cerff over een handige manier van een veger maken, ‘de zuigeling’. Het lijkt mij aardig jullie deelgenoot te maken van mijn ervaring met de zuigeling.

Toen ik een paar jaar geleden mijn basiscursus bijenteelt afrondde, had ik geleerd een kunstzwerm te maken. Dit kostte heel wat inspanning. Het zoeken van een ongemerkte koningin kost moeite. Ik vroeg mij af of het maken van een aflegger wat makkelijker kon. Na wat gezoek op het internet vond ik op een Belgische website, een eenvoudiger manier om een aflegger te maken. De zuigeling. Deze methode pas ik al een paar jaar toe met succes.

Ik wil u graag deelgenoot maken van deze methode

De naam zuigeling en de werkwijze zijn afkomstig uit Oost Duitsland. Men zocht naar een methode om met een ingreep zowel de zwerm drift te doen afnemen, en om gericht volkvermeerdering op te zetten. Ik ga uit van een goed productievolk, eentje die voldoende broedramen heeft om af te tappen.

Eenvoudig

De methode is zeer eenvoudig en weinig tijdrovend. Vergt geen extra uitrusting. Wat de zaak eenvoudiger maak: de koningin hoeft niet opgezocht te worden. Mijn werkwijze is gebaseerd op een spaarkast type en het hebben van een tweede bijen stal op afstand.

Voorbereiding

We hebben nodig een broed romp. Ik hanteer een 11 ramer. In de kast komen 2 kant ramen, 9 kunstraat ramen, handig is ipv kunstraat ramen uitgebouwde ramen te plaatsen, hoeven de bijtjes niet meteen hard te werken.

Uitvoering

Het volk, waarvan we aftappen bestaat in mijn geval uit een 11 ramer broedkast, met een moer rooster en een honing kamer. Dus er is eerder al ruimte gemaakt door de toevoeging van een honing kamer. Honingkamer, moerrooster, dekplank en dak worden netjes opzij gelegd.

Onderstaande actie vindt plaats in de ochtend

Uit de voorbereidde kast halen we 5 ramen. De voorbereide kast staat naast de af te tappen kast. We pakken een voedsel raam, uit de af te tappen kast zonder bijen. De bijen hebben we voorzichtig afgeschud en het raam in de voorbereide kast geplaatst, raam nummer 1.

Vervolgens halen we 4 ramen met broed zonder bijen omhoog. We letten erop dat deze ramen broed in alle stadia (brias) bevatten. Deze ramen worden midden de voorbereide kast geplaatst, aan beide kanten geflankeerd door kunstraat ramen en het voedsel raam, raam 2, 3, 4, 5 overgebracht.

In de afgetapte kast worden de restant broedramen gecentreerd en de opgevallen ruimte wordt gevuld met kunstraat ramen. De afgetapte kast krijgt zijn moerrooster en honing kast weer terug. Ik pak een tweede moerrooster, die plaatst ik op de honing kast en daarbovenop plaats ik de voorbereide kast met de plank en deksel. Klaar. Ik laat de zaak met rust tot de volgende ochtend. De zuigeling heeft zich met bijen gevuld. De vier broedramen hebben als een magneet gewerkt op de bijen van het afgetapte volk.

Afronding

De zuigeling wordt verplaatst en krijgt zijn eigen bodem, afdekplaat en deksel. Op de afdekplaat plaats ik een pak suikerdeeg. Maak het geheel transport klaar. De nieuwe aflegger gaat naar de andere standplaats. De vliegplank gaat op de nieuwe standplaats meteen open.

Nabewerking aflegger

Negen dagen later breken we alle doppen op 2 na. Na 14 dagen controleren we de aflegger. Et voila, een nieuw volkje. In overleg met de VSH groep kunnen we eventueel de koningin vervangen.

Nabewerking afgetapte kast

Controleren of alles weer tot rust is gekomen. Mijn zuigeling methode pas ik inmiddels 3 jaar toe, met succes.

Roy Bielert – Imker bij Imkervereniging Amstelland